JAK DOCÍLIT TOHO, ABY BYLA VAŠE RESTAURACE STÁLE OBSAZENÁ?

To, že ovlivňuje návštěvnost vaší restaurace hlavně kvalitní jídlo a personál neznamená, že můžete ignorovat budování vaší značky na internetu ! 

Základem úspěchu každé restaurace jsou kvalitní služby a správná prezentace na internetu

V dnešní době je téměr polovina celé populace aktivní na internetu, proto je velká chyba nevěnovat budování značky a prezentace na internetu pozornost. Spoléhat pouze na ústní doporučení je dnes již zastaralý model, který nemůžete nijak ovlivnit. Pouze doufáte v to, že se o vašem podniku zákazníci zmíní svým známým. 

Pokud však chcete, aby byla vaše restaurace stále obsazená, tak toho můžete docílit díky správné prezentaci na internetu. S tím, že narozdíl od ústního doporučení můžete svůj úspěch ovlivnit a oslovit téměř kohokoli.

Základem jsou kvalitní služby

Stále platí, že ať už jde o restauraci, kavárnu nebo bar, tak základem jsou kvalitní služby. Perfektní musí být jak kvalita služeb, tak chování k zákazníkovi. Pokud vám chybí pevný a poctivý základ, zákazníci na to přijdou a nic vám nepomůže. Informace se šíří rychle a ohledně restaurace není nic horšího než špatné doporučení.

Ve chvíli, kdy jsou však vaše služby perfektní, tak není nic efektivnějšího, než podpořit své aktivity sociálními sítěmi, webovými stránkami, atd.

Víte, že prezentace na internetu je důležitá, ale nevíte kde začít?

Samozřejmostí by dnes u restaurací měla být rezervace online, která u nás funguje například prostřednictvím platformy Restu. K základním standardům restaurace patří fungující webové stránky a její dohledatelnost v mapách. Důležitou informací pro zákazníky je i možnost plateb, hlavně pro mladší generaci, která preferuje možnost platební karty.

Základem je také mít podnik zalistovaný v rámci Google My Business (vyhledávání na Google) a mít zde uvedenou adresu a správné kontaktní údaje. Základní zápisy jsou navíc zdarma. Doporučuji také založení profilu na TripAdvisoru. Jak na Google, tak na TripAdvisoru je pak důležité reagovat na všechny recenze, ať už jsou dobré nebo špatné!

Nejsilnějším médiem jsou sociální sítě, kde restaurace může poskytovat lidem veškerý obsah – jednak aktualizace jídla, fotografie jídla, zákulisní záběry, obědové menu nebo sezónní speciality, ale také například poptávky práce. Tím, že nejste aktivní na sociálních, necháváte doslova ležet peníze na stole, jelikož můžete zdarma oslovit obrovský počet potenciálních zákazníků a přeměnit je ve stálé hosty. Pozitivní vliv na zákazníky má především příběh personálu a samotné restaurace . I zde je důležité mít vyplněné veškeré údaje, a to především kontakty. Sociální sítě jsou místem, kam zákazníci píší, ptají se, komentují příspěvky a na vše je třeba reagovat. Doporučuji odpovídat na všechny otázky, děkovat za recenze včetně negativních a z negativní zpětné vazby se poučit. 

'' Ignorovat online marketing je jako otevřít

nový podnik a nikomu o tom neříct! ''

Kromě Facebooku je pro restauraci důležitý také Instagram. Instagram je zaměřený na fotografie a videa. Můžete tam tedy sdílet fotky ze zákulisí, fotky jídel, významných hostů, fotky z akcí, to všechno je pro sledující atraktivní a začnou vás díky tomu sledovat. Postupně si tak budejete základnu ''fanoušků'', které můžete pouhým jedním příspěvkem kdykoliv oslovit a docílit toho, aby vás navštívili.

Obsah na sociálních sítích by měl odrážet dění v restauraci v celé šíři, to znamená, že objevit by se tam měl interiér, lidé, kteří ji tvoří, a samozřejmě jídla. To, co se v restauraci neprodává, nefunguje ani na sociálních sítích – nejoblíbenější položky na menu budou i nejoblíbenějšími položkami na internetu. Kvalitní fotografie jídel navíc více upoutají pozornost. Zaměřte se na šéfkuchaře a celý tým, a to včetně obsluhy. Mimo jiné i proto, že tým je většinou největším benefitem. Vyzdvihnout jejich příběh, jejich práci a její náročnost, kolik času věnují tréninku a výběru nových jídel či vín a jak jim na tom záleží. To navíc může fungovat na lidi, kteří by stáli o práci v restauraci. 

K dalším možnostem propagace patří například spolupráce s influencery (lidé s větším počtem sledujících na sociálních sítích), protože jejich doporučení má obvykle velký vliv na komunitu lidí, kteří je sledují. Pozvete je k sobě do restaurace a za to, že vaší restauraci doporučí jim dáte výměnou jídlo zdarma nebo se slevu. Je to takzvaná situace výhra-výhra. Dotyčná osoba se u vás zdarma dobře nají a vy díky ní získáte doporučení a oslovíte velký počet nových potenciálních zákazníků. 

Credit: @pizzacoloseum

Využít můžete také placené propagace. Ta se hodí pro posilování značky, oslovování lidí, kteří již byli na vašem webu, nebo propagaci časově omezené akční nabídky. Můžete si vybrat, komu se budou reklamy zobrazovat, například lidem s určitými zájmy nebo navštěvujícím určité weby. Co takhle připravit 50% slevu pro čerstvě zasnoubené páry? Díky reklamě na facebooku můžete zacílit například přímo na lidi, kteří se právě zasnoubili a jsou z vašeho města. Představte si, že jste čerstvě zasnoubení a na facebooku vám vyběhne reklama, že restaurace ve vašem městě má pro vás slevu 50% na večeři. No řekněte sami, nevyužili byste toho? A to je jen jedna z obrovského počtu možností, jak můžete reklamu využít.

Není ale reklama drahá?

Na obrázku níže se můžete podívat na postup, jak taková reklama vypadá a na výsledky jedné z našich reklamních kampaní na facebooku. Přesvědčíte se, že drahá ani zdaleka není.

1.krok - lidé kliknou na facebook reklamu

2.krok - vyplní jméno a email

(budujeme emailovou databázi)

3.krok - automaticky obdrží

na email poukaz

VÝSLEDKY

Podívejme se na výsledky této reklamy

Celková vydaná částka byla 685,- Kč. Za tuto částku jsme získali 143 lidí, kteří si stáhli poukaz. To znamená, že náklad na jednu osobu byl 4.79,- Kč. Zaplatili byste necelých 5,- Kč za to, abyste získali nového zákazníka? Troufnu si říci, že rozhodně ano! Cílení bylo pouze na lidi, kteří bydlí ve městě, ve kterém se podnik nachází. Reklama běžela týden a lidé měli na využití poukazu 5 dní.

Nejen, že tato reklama byla zcela ZDARMA, ale ještě měla vysokou návratnost investice!

Jak je možné, že podnik za tuto reklamu nic nezaplatil? Podívejme se na pár čísel. Ze 143 lidí jich dorazilo do podniku fyzicky 108. Koupili si 1 kávu, aby dostali druhou zdarma. V podniku z našeho příkladu stojí káva v průměru 45,- Kč...108 x 45 = 4.860.

Jen za kávu inkasoval podnik 4.860,- Kč, samozřejmě nesmíme zapomenout, že jedna káva byla zdarma, tudíž reálná částka byla ve výsledku nižší. Hlavní cíl ale byl přilákat lidi do podniku.

Ze 108 lidí přišlo 21 jednotlivců a 87 lidí přišlo ve dvou, tudíž reálně do podniku díky reklamě přišlo 195 lidí.

Obsluha měla za úkol ke kávě nabízet zákusek, který si objednalo 121 lidí...průměrna cena zákusku 50,-Kč. 121 x 50 = 6.050.

To znamená, že za zákusky podnik inkasoval 6.050,- Kč.

To ale není vše! Podnik má také v nabídce vodní dýmky a koktejly.  39 lidí si objednalo také vodní dýmku a 26 lidí si objednalo koktejl. Průměrná cena vodní dýmky je 170,- Kč a koktejlu 85,- Kč. Pojďme znovu počítat. 39 x 170 = 6.630 a 26 x 85 = 2.210.

To máme dalších 8.840,- Kč. Už vidíte kam tím mířím?

Celkově jsme totiž už nyní na 19.750,- Kč za 5 dní.  A náklad na tuto reklamu? Jak vidíte výše pouhých 685,- Kč. Nejen, že tato reklama byla zdarma, ale  za pouhých 5 dní přinesla několikanásobnou návratnost investice. A to jsem ještě nezmínil, že se lidem podnik líbil, tudíž se z většiny stali pravidelní zákazníci. Teď si teprve spočítejte, jakou návratnost tato jediná reklama měla. Představte si, že takových reklam můžete vytvářet neomezené množství. To je způsob jak spolu se správnou prezentací na sociálních sítích dosáhnete toho, aby byl váš podnik stále obsazený !!

Společně s reklamou jsme i na všech 143 lidí získali email, který zadali, aby získali poukaz. To znamená, že tyto lidi můžeme kdykoliv pomocí emailu oslovit s jakoukoliv další slevou, akcí, událostí, atd. (nebojte nemusíte psát každý email zvlášť, odešle se jeden automaticky všem lidem) :-)

Samozřejmě výsledky jsou pokaždé různé, ale vidíte, co můžete s reklamou na facebooku dokázat. 

Proč tedy tiše doufat, že vás lidé doporučí, když je můžete sami přilákat k sobě do restaurace díky sociálním sítím a ještě k tomu zdarma?

Je důležité se přizpůsobit a uvědomit si, že lidé dnes tráví velkou část svého času na internetu

Doba se rychla posouvá a stále více a více lidí tráví čas na internetu a cokoliv potřebují, tak hledají právě tam. Není nic horšího, když se chce potenciální klient podívat na vaší webovou stránku a ta má zastaralý vzhled, načítá se pomalu, nebo se v nejhorším případě zobrazuje úplně špatně. Stejně tak, když vás chce spokojený zákazník začít sledovat na sociálních sítích, ale váš podnik na nich nenajde, protože žádné nemáte a nebo v lepším případě máte, ale aktivně je nepoužíváte, tudíž nemá důvod vás sledovat. To vše způsobuje, že mají lidé s vaší značkou špatnou zkušenost a často vás ani nenavštíví (přicházíte o zákazníky). Úspěšné restaurace a podniky budou pouze ty, které se dokáží přizpůsobit a ne pouze doufat v to, že je lidé náhodou navštíví. Pokud to nebudete vy, tak to bude vaše konkurence. 

Nemusíte na to být sami, nemusíte se nic učit a nemusíte tomu obětovat svůj drahocenný čas !!

Nikdo neříká, abyste se teď učili, jak fungují sociální sítě, jak se tvoří webové stránky a jak fungují reklamy na facebooku. Je tu daleko jednodušší cesta! Stačí, když kliknete na tlačítko níže a domluvíme si spolu schůzku. Samozřejmě ZDARMA! Řekneme si, jak vám mohu s vaší prezentací na internetu a na sociálních sítích pomoci. Nebo jestli chcete, tak mi můžete rovnou zavolat a domluvíme se na termínu. Věřím, že byl pro vás tento článek hodnotný.

Přeji krásný den!

David Perestjuk

+420 733 651 025